Gramatika

27.hodina, 16.4.2014 Stupňování příd.jmen, čtvrtletní hodnocení

1.stupeň    -      2.stupeň (tvoří se z 1.st. příponami - ejší, - ější, -ší, koncovkou -í)    -     3.stupeň (tvoří se ze 2.st.předponou nej-

krátký               - kratší                                                                                               - nejkratší

slabý                - slabší                                                                                               - nejslabší

26.hodina, 2.4.2014 Přídavná jména

- procvičování

25.hodina, 26.3.2014 Mluvnické kategorie příd.jmen

- oprava KP (koncovky podstat.jmen)

Mluvnické kategorie PŘJ:

pád, číslo, rod (určujeme podle podstatného jména, u kterého příd.jméno leží), druh, vzor (určujem podle postat.jména)

24.hodina, 19.3.2014 Přídavná jména

- procvičování učiva, vyhledávání příd.jmen v textu, určování druhu a vzoru PŘJ

přídavná_jména.pptx (1420346)   - prezentace, zopakování učiva

Přídavná jména.doc (23552) - v tomto textu vyhledejte všechna příd.jména

23. hodina, 12.3.2014 Přídavná jména

- vlastnosti osob, zvířat, věcí, jevů

- ohebný slovní druh - skloňují se (mění tvary podle pádů)

- ptáme se na ně Jaký, který, čí?

Druhy PŘJ:

Ptáme se otázkou Jaký, který?

1/ Tvrdá - mladý, mladá, mladé - v rodech různé zakončení

    ! s mladými!

    ! 1. a 5.pád č.mn, RMŽ - ti mladí chlapci!

2/ Měkká - jarní, jarní, jarní - v rodech stejné zakončení

    ! zvířata: vlčí, ovčí, jelení, sloní, želví....!

    ! cizí žena, ryzí zlato!

Ptáme se otázkou Čí?

3/ Přivlastňovací - otcův, matčin

    ! 1. a 5.pád č.mn, RMŽ - ti sousedovi chlapci!

22. hodina, 5.3.2014 Podstatná jména obecná a vlastní, skloňování POJ

- KP - opakování o POJ

- učebnice str. 58 - 59

21. hodina, 19.2.2014 Podstatná ména obecná a vlastní

- pracovní list - vyhledávání podstat.jmen obecných a vlastních

Byl zadán DÚ - pouze 6.A (v 6.B jen 6 žáků již druhý týden - fotbal.soustředění)

20.hodina, 12.2.2014 Mluvnické kategorie podstatných jmen

Mluvnické kategorie: pád, číslo, rod, vzor

mezi poli                    7., mn., stř, moře

o kamarádkách           6., mn, ž, žena

v jeteli                        6., j, m.než., stroj    - v rodě mužském určujeme životnost / neživotnost

Cyklisto!                    5., j, m.živ., předseda

Psaní koncovek podst.jmen:

v mrkvi (v písni)

drahokamy (hrady) - rod mužský neživotný -y

zebrami (ženami) - rod ženský -ami

Kontrolní práce - diktovaný text (např. na nebi a na zemi, v tykvi, vidím motýly...)

Příště KP - podstatná jména (konkrétní X abstraktní, pomnožná X hromadná X konkrétní, vzory a koncovky podstatných jmen)

19.hodina, 5.2.2014 Koncovky podstatných jmen

- pracovní list, procvičování tvarů podstatných jmen, přiřazování slov ke vzoru

18.hodina, 29.1.2014 Podstatná jména

- procvičování druhů podst.jmen - konkrétní a abstraktní, pomnožná a hromadná

Byl zadán DÚ - procvičování pravopisu koncovek podstatných jmen.

17.hodina, 22.1.2014 Slovní druhy, podstatná jména

Slovní druhy - opakování

Použij následující slova ve větách tak, aby byla různými slovními druhy:

večer (1,6), kolem (1, 7, 6), je (3, 5), zdraví (1, 2, 5)

Druhy podstatných jmen

1/ konkrétní (pes, škola, bratr)             X             abstraktní (názvy vlastností, dějů, citů - láska, dobrota, psaní)

    psaní (dopis)                                                        psaní (děj)

 2/ obecná (píší se s malým písmenem, jsou to POJ konkrétní - řeka, město, pes)           X         vlastní (s velkým počátečním písmenem - Vltava, Praha, Alík)

    Pozor!         hrad Křivoklát, jít na hrad   X    Prezident sídlí na Hradě. Z Karlova mostu vidíme Hrad. = Pražský hrad!!!!

                       Červená karkulka  X   Karkulka

 3/ pomnožná (mají pouze tvar množ.čísla - ty nůžky, ta vrata)

     hromadná (mají pouze tvar jednotného čísla - to kamení, to uhlí)

     látková (mají tvar jednotného čísla - mouka, sníh, voda)  (v množ. čísle dostanou jiný význam - dvě vody = dvě láhve)

     ostatní ("normální" POJ - mají č. jednotné i množné - pes, psi, bota, boty)

 

16.hodina, 15.1.2014 Slovní druhy
opakování učiva o slovních druzích, určování slovních druhů
učebnice str. 50 - 54
Byl zadán DÚ
 
15.hodina, 8.1.2014 Hodnotící test (6.B), Opakování před HT (6.A)

- opakování na HT naleznete v záložce Zkoušení a testy

14.hodina, 18.12.2013 Předložky s/ se, z/ ze

Předložka z/ze + 2. pád (Z koho, z čeho?) z talíře

Předložka s/se + 7.pád (S kým, s čím?) s bratrem

                       + 4.pád být s to, kdo s koho

Pozor: sebou (házel sebou) X s sebou (vzít něco nebo někoho s sebou)

Příslovečné spřežky

- příslovce, která vznikla spojením předložky se slovem, zachovávají si původní pravopis - při psaní uvažuj, jak vznikly:

sbohem - s bohem, stěží - s tíží, svrchu - shora dolů, zprava - z prava, zpaměti - z paměti

13.hodina, 11.12.2013 Předpony s-, z-, vz-

KP - pravopis mě - mně

Procvičování používání předpon s-, z-, vz-

Práce s učebnicí str. 43.

Byl zadán DÚ

12.hodina, 4.12.2013 Předpony s-, z-, vz-

Pravidla pro psaní předpon najdete v učebnici na str. 42

KP - pravopis skupin bě - bje, vě - vje, pě, mě - mně

11.hodina, 27.11.2013 Změny hlásek při odvozování

dloužení: dar - dárek

krácení: král - kralovat

změna: dvůr - dvorek

            h - ž (noha - nožka), ch - š (hrách - hrášek), k - č (ruka - ručka)

Odvozování příd. jmen - přípona -ský, -ští

Praha - pražský - pražští

Kroměříž - kroměřížský - kroměřížští

Pravidlo: s + -ský = -ský   Rus - ruský - ruští

             c + -ský = - cký Mělník - mělnický - mělničtí

Byl zadán DÚ

10.hodina, 20.11.2013 Skupiny bě - bje, vě - vje, pě, mě - mně

- opakování pravidel pro pravopis těchto skupin (hledáme slovo základové, odvozené, příbuzné...)

Pamatuj: oběti (ve válce), objetí (matčino), objem

Byl zadán DÚ.

9.hodina, 13.11.2013 Hodnotící test (6.B), 1.kontrolní diktát (6.A)
8.hodina, 6.11.2013 Příprava na HT (pouze 6.B, 6.A - Prevcentrum)

- vyhledávání podmětů a přísudků ve větách

- druh podmětu a přísudku

- převod přísudku jmenného se sponou na slovesný a naopak

- základní skladební dvojice v souvětí, určování počtu vět v souvětí

7.hodina, 23.10.2013  - Morfematický rozbor

morfém = nejmenší část slova, která nese význam (kořen, předpona, přípona, koncovka)

- část za kořenem nazýváme příponová část (obsahuje příponu i koncovku)

- koncovka: 1/ pádová (část slova, která se mění při tvoření pádů) 2/ osobní (část slova, která se mění při tvoření osob)

- nulová koncovka - když koncovka chybí, např. ženy - žen (nulová koncovka)

Byl zadán DÚ.

6.hodina, 16.10.2013 - Pravopis slova (pouze třída 6.B, tř. 6.A testování Scio)

procvičování odvozování slov, např. denní tisk, rozsáhlé využití, telefonní seznam, půllitr, nejjednodušší řešení, čtenářský deník (učebnice str. 39 - 40)

pravopis příslovcí: skromně (příd. jméno skromný), tajemně (příd.jm. tajemný), známě (od známý)

Pamatuj! tamější - od tam

             zapomněl, vzpomněl, připomněl, domněnka, pomněnka

5. hodina, 9.10.2013 - Stavba slova

Slovotvorný rozbor

- zjišťujeme, jak slovo vzniklo - odvozování

slovo základové - slovo odvozené

- slovotvorný základ (společná část slova odvozeného a základového)

- slovotvorný prostředek - předpona, přípona, koncovka (část slova, kterým bylo vytvořeno slovo odvozené)

učitel (slovo základové) --- učitelka (slovo odvozené)

                                        slovotvorný základ učitel, přípona -ka

učit (slovo základové) --- učitel (slovo odvozené)

                                        slovotvorný základ učit, přípona -el

Pozor na pravopis:

zub ---- bez- + zubý = bezzubý

sypat ---- roz- + sypat = rozsypat

zářit ---- roz- + zářit = rozzářit

kámen ---- kámen + -ný = kamenný

ráno --- ráno + -ní = ranní

Pozor:

! raný salát

! deník --- den + -ík (přípona)

! krocaní --- krocan + í (koncovka), stejně sloní, havraní, jelení... jako psí, vlčí...

Utvořte podstatná jména s příponou -iště, -ová (přechylování), -ka, -yně... Co vyjadřují?

Byl zadán DÚ.

4. hodina, 2.10.2013 - Zvuková stránka jazyka

Hláska = nejmenší jednotka řeči /zvuk/   X Písmeno /psaný znak/

Dělení hlásek:

1) samohlásky /dlouhé, krátké/

2) souhlásky /znělé, neznělé/ - přehled viz učebnice str. 18

3) dvojhlásky

Spodoba znělosti - ve slově nebo na rozhraní předložky a dalšího slova vyslovujeme skupinu souhlásek párových zněle nebo nezněle podle poslední souhlásky:

        rybka - b je znělé, k je neznělé - vyslovíme b jako neznělé p

Byl zadán DÚ.

3. hodina, 25.9.2013 - Jazykové příručky

Havráne, Jedlička: Stručná mluvnice česká

Pravidla českého pravopisu

Styblík: Přehledná mluvnice češtiny pro základní školy

Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost

Slovník sppisovného jazyka českého

- práce s Pravidly českého pravopisu (rychlé vyhledávání, ověřování správnosti)

Byl zadán DÚ.

 

2.hodina, 18.9.2013 - Jazyk a jeho útvary

učebnice str. 7 - 12

Základní pojmy:

mateřský jazyk

národní jazyk

spisovná češtiny  X  nespisovné vyjadřování (obecná čeština, nářečí)

jazykové prostředky: a) neutrální, b) knižní (zastaralé), c) hovorové

Byl zadán DÚ.

1.hodina - Úvodní hodina