Gramatika
27.hodina, 16.4.2014 Stupňování příd.jmen, čtvrtletní hodnocení
1.stupeň - 2.stupeň (tvoří se z 1.st. příponami - ejší, - ější, -ší, koncovkou -í) - 3.stupeň (tvoří se ze 2.st.předponou nej-
krátký - kratší - nejkratší
slabý - slabší - nejslabší
26.hodina, 2.4.2014 Přídavná jména
- procvičování
25.hodina, 26.3.2014 Mluvnické kategorie příd.jmen
- oprava KP (koncovky podstat.jmen)
Mluvnické kategorie PŘJ:
pád, číslo, rod (určujeme podle podstatného jména, u kterého příd.jméno leží), druh, vzor (určujem podle postat.jména)
24.hodina, 19.3.2014 Přídavná jména
- procvičování učiva, vyhledávání příd.jmen v textu, určování druhu a vzoru PŘJ
přídavná_jména.pptx (1420346) - prezentace, zopakování učiva
Přídavná jména.doc (23552) - v tomto textu vyhledejte všechna příd.jména
23. hodina, 12.3.2014 Přídavná jména
- vlastnosti osob, zvířat, věcí, jevů
- ohebný slovní druh - skloňují se (mění tvary podle pádů)
- ptáme se na ně Jaký, který, čí?
Druhy PŘJ:
Ptáme se otázkou Jaký, který?
1/ Tvrdá - mladý, mladá, mladé - v rodech různé zakončení
! s mladými!
! 1. a 5.pád č.mn, RMŽ - ti mladí chlapci!
2/ Měkká - jarní, jarní, jarní - v rodech stejné zakončení
! zvířata: vlčí, ovčí, jelení, sloní, želví....!
! cizí žena, ryzí zlato!
Ptáme se otázkou Čí?
3/ Přivlastňovací - otcův, matčin
! 1. a 5.pád č.mn, RMŽ - ti sousedovi chlapci!
22. hodina, 5.3.2014 Podstatná jména obecná a vlastní, skloňování POJ
- KP - opakování o POJ
- učebnice str. 58 - 59
21. hodina, 19.2.2014 Podstatná ména obecná a vlastní
- pracovní list - vyhledávání podstat.jmen obecných a vlastních
Byl zadán DÚ - pouze 6.A (v 6.B jen 6 žáků již druhý týden - fotbal.soustředění)
20.hodina, 12.2.2014 Mluvnické kategorie podstatných jmen
Mluvnické kategorie: pád, číslo, rod, vzor
mezi poli 7., mn., stř, moře
o kamarádkách 6., mn, ž, žena
v jeteli 6., j, m.než., stroj - v rodě mužském určujeme životnost / neživotnost
Cyklisto! 5., j, m.živ., předseda
Psaní koncovek podst.jmen:
v mrkvi (v písni)
drahokamy (hrady) - rod mužský neživotný -y
zebrami (ženami) - rod ženský -ami
Kontrolní práce - diktovaný text (např. na nebi a na zemi, v tykvi, vidím motýly...)
Příště KP - podstatná jména (konkrétní X abstraktní, pomnožná X hromadná X konkrétní, vzory a koncovky podstatných jmen)
19.hodina, 5.2.2014 Koncovky podstatných jmen
- pracovní list, procvičování tvarů podstatných jmen, přiřazování slov ke vzoru
18.hodina, 29.1.2014 Podstatná jména
- procvičování druhů podst.jmen - konkrétní a abstraktní, pomnožná a hromadná
Byl zadán DÚ - procvičování pravopisu koncovek podstatných jmen.
17.hodina, 22.1.2014 Slovní druhy, podstatná jména
Slovní druhy - opakování
Použij následující slova ve větách tak, aby byla různými slovními druhy:
večer (1,6), kolem (1, 7, 6), je (3, 5), zdraví (1, 2, 5)
Druhy podstatných jmen
1/ konkrétní (pes, škola, bratr) X abstraktní (názvy vlastností, dějů, citů - láska, dobrota, psaní)
psaní (dopis) psaní (děj)
2/ obecná (píší se s malým písmenem, jsou to POJ konkrétní - řeka, město, pes) X vlastní (s velkým počátečním písmenem - Vltava, Praha, Alík)
Pozor! hrad Křivoklát, jít na hrad X Prezident sídlí na Hradě. Z Karlova mostu vidíme Hrad. = Pražský hrad!!!!
Červená karkulka X Karkulka
3/ pomnožná (mají pouze tvar množ.čísla - ty nůžky, ta vrata)
hromadná (mají pouze tvar jednotného čísla - to kamení, to uhlí)
látková (mají tvar jednotného čísla - mouka, sníh, voda) (v množ. čísle dostanou jiný význam - dvě vody = dvě láhve)
ostatní ("normální" POJ - mají č. jednotné i množné - pes, psi, bota, boty)
16.hodina, 15.1.2014 Slovní druhy
15.hodina, 8.1.2014 Hodnotící test (6.B), Opakování před HT (6.A)
- opakování na HT naleznete v záložce Zkoušení a testy
14.hodina, 18.12.2013 Předložky s/ se, z/ ze
Předložka z/ze + 2. pád (Z koho, z čeho?) z talíře
Předložka s/se + 7.pád (S kým, s čím?) s bratrem
+ 4.pád být s to, kdo s koho
Pozor: sebou (házel sebou) X s sebou (vzít něco nebo někoho s sebou)
Příslovečné spřežky
- příslovce, která vznikla spojením předložky se slovem, zachovávají si původní pravopis - při psaní uvažuj, jak vznikly:
sbohem - s bohem, stěží - s tíží, svrchu - shora dolů, zprava - z prava, zpaměti - z paměti
13.hodina, 11.12.2013 Předpony s-, z-, vz-
KP - pravopis mě - mně
Procvičování používání předpon s-, z-, vz-
Práce s učebnicí str. 43.
Byl zadán DÚ
12.hodina, 4.12.2013 Předpony s-, z-, vz-
Pravidla pro psaní předpon najdete v učebnici na str. 42
KP - pravopis skupin bě - bje, vě - vje, pě, mě - mně
11.hodina, 27.11.2013 Změny hlásek při odvozování
dloužení: dar - dárek
krácení: král - kralovat
změna: dvůr - dvorek
h - ž (noha - nožka), ch - š (hrách - hrášek), k - č (ruka - ručka)
Odvozování příd. jmen - přípona -ský, -ští
Praha - pražský - pražští
Kroměříž - kroměřížský - kroměřížští
Pravidlo: s + -ský = -ský Rus - ruský - ruští
c + -ský = - cký Mělník - mělnický - mělničtí
Byl zadán DÚ
10.hodina, 20.11.2013 Skupiny bě - bje, vě - vje, pě, mě - mně
- opakování pravidel pro pravopis těchto skupin (hledáme slovo základové, odvozené, příbuzné...)
Pamatuj: oběti (ve válce), objetí (matčino), objem
Byl zadán DÚ.
9.hodina, 13.11.2013 Hodnotící test (6.B), 1.kontrolní diktát (6.A)
8.hodina, 6.11.2013 Příprava na HT (pouze 6.B, 6.A - Prevcentrum)
- vyhledávání podmětů a přísudků ve větách
- druh podmětu a přísudku
- převod přísudku jmenného se sponou na slovesný a naopak
- základní skladební dvojice v souvětí, určování počtu vět v souvětí
7.hodina, 23.10.2013 - Morfematický rozbor
morfém = nejmenší část slova, která nese význam (kořen, předpona, přípona, koncovka)
- část za kořenem nazýváme příponová část (obsahuje příponu i koncovku)
- koncovka: 1/ pádová (část slova, která se mění při tvoření pádů) 2/ osobní (část slova, která se mění při tvoření osob)
- nulová koncovka - když koncovka chybí, např. ženy - žen (nulová koncovka)
Byl zadán DÚ.
6.hodina, 16.10.2013 - Pravopis slova (pouze třída 6.B, tř. 6.A testování Scio)
procvičování odvozování slov, např. denní tisk, rozsáhlé využití, telefonní seznam, půllitr, nejjednodušší řešení, čtenářský deník (učebnice str. 39 - 40)
pravopis příslovcí: skromně (příd. jméno skromný), tajemně (příd.jm. tajemný), známě (od známý)
Pamatuj! tamější - od tam
zapomněl, vzpomněl, připomněl, domněnka, pomněnka
5. hodina, 9.10.2013 - Stavba slova
Slovotvorný rozbor
- zjišťujeme, jak slovo vzniklo - odvozování
slovo základové - slovo odvozené
- slovotvorný základ (společná část slova odvozeného a základového)
- slovotvorný prostředek - předpona, přípona, koncovka (část slova, kterým bylo vytvořeno slovo odvozené)
učitel (slovo základové) --- učitelka (slovo odvozené)
slovotvorný základ učitel, přípona -ka
učit (slovo základové) --- učitel (slovo odvozené)
slovotvorný základ učit, přípona -el
Pozor na pravopis:
zub ---- bez- + zubý = bezzubý
sypat ---- roz- + sypat = rozsypat
zářit ---- roz- + zářit = rozzářit
kámen ---- kámen + -ný = kamenný
ráno --- ráno + -ní = ranní
Pozor:
! raný salát
! deník --- den + -ík (přípona)
! krocaní --- krocan + í (koncovka), stejně sloní, havraní, jelení... jako psí, vlčí...
Utvořte podstatná jména s příponou -iště, -ová (přechylování), -ka, -yně... Co vyjadřují?
Byl zadán DÚ.
4. hodina, 2.10.2013 - Zvuková stránka jazyka
Hláska = nejmenší jednotka řeči /zvuk/ X Písmeno /psaný znak/
Dělení hlásek:
1) samohlásky /dlouhé, krátké/
2) souhlásky /znělé, neznělé/ - přehled viz učebnice str. 18
3) dvojhlásky
Spodoba znělosti - ve slově nebo na rozhraní předložky a dalšího slova vyslovujeme skupinu souhlásek párových zněle nebo nezněle podle poslední souhlásky:
rybka - b je znělé, k je neznělé - vyslovíme b jako neznělé p
Byl zadán DÚ.
3. hodina, 25.9.2013 - Jazykové příručky
Havráne, Jedlička: Stručná mluvnice česká
Pravidla českého pravopisu
Styblík: Přehledná mluvnice češtiny pro základní školy
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost
Slovník sppisovného jazyka českého
- práce s Pravidly českého pravopisu (rychlé vyhledávání, ověřování správnosti)
Byl zadán DÚ.
2.hodina, 18.9.2013 - Jazyk a jeho útvary
učebnice str. 7 - 12
Základní pojmy:
mateřský jazyk
národní jazyk
spisovná češtiny X nespisovné vyjadřování (obecná čeština, nářečí)
jazykové prostředky: a) neutrální, b) knižní (zastaralé), c) hovorové
Byl zadán DÚ.