Syntax

29.hodina: 13.6.2014 Věta jednoduchá a souvětí

 uč. str. 128 - 131

větné schéma: V1, aby V2. - věty spojené spojkou

                       V1, který V2 - věty spojené zájmenem vztažným

                        Až V1, V2 - věty spojené příslovcem

Čárka se nepíše před spojkami a, i, ani, nebo.

Čárka se píše před a tak, a proto.

24.hodina: 11.4.2014 Oprava HT

- oprava chyb, dovysvětlování

23.hodina: 4.4.2014 Opakování před HT

Spoléhám na jeho nezištnou pomoc.

Malý Petr si dnes hrál ve velké zahradě za domem s míčem.

- slovní druhy

- určit mluvnické kategorie podst.jmen, příd.jmen, sloves

- u sloves napsat infinitiv a zadané tvary (2.os, čj, podmiň.zp.přít.)

- větné členy (druh podmětu a přísudku, PKS, PKN, PU, PT)

22.hodina: 28.3.2014 Kontrolní diktát, přís.určení

- kontrolní diktát

- vyhledávání přís.určení ve větách

21.hodina: 21.3.2014 Příslovečné určení

- KP - koncovky a vzory podstatných jmen

- skupinová práce, PU způsobu

20.hodina: 14.3.2014 Příslovečné určení

- rozvíjející větný člen

- ptáme se na něj příslovcem

19.hodina: 7.3.2014 Předmět

- doplňování předmětů do vět, rozbor věty jednoduché

18.hodina: 21.2.2014 Rozbor věty jednoduché

Honza     Novák     se     nebojí     velkých     psů.

(podmět    PKS      přísudek sloves. PKS        PT)

-urči slovní druhy slov v textu

- podtrhni podmět a přísudek, urči jejich druh

- vyznač skladební dvojice, urči rozvíjející větné členy

- u slov Novák, psů, velkých, se nebojí urči mluvnické kategorie

 

Moji     kamarádi     se         vyptávali                 na výsledek     turnaje     v kopané.

(PKS    podmět                PT        přísudek sloves.      PT                PKN        PKN)

-urči slovní druhy slov v textu

- podtrhni podmět a přísudek, urči jejich druh

- vyznač skladební dvojice, urči rozvíjející větné členy

- u slov turnaje, se vyptávali urči mluvnické kategorie

! zájmeno já - PAMATUJ:   2.+ 4.pád MĚ  3.+ 6.pád MNĚ (3.p. MI)!

 

17.hodina: 7.2.2014 Předmět (Pt)

- rozvíjející větný člen

- rozvíjí sloveso, někdy přídavné jméno

- ptáme se na něj pádovými otázkami kromě 1. a 5.pádu

- učebnice str. 119 - 120

Maminka peče (koho, co?) bábovku (Pt, 4.pád).

Hraje si s (kým, čím?) vláčkem (Pt, 7.pád).

Je zamilovaný do (koho, čeho?) fotbalu (Pt, 2.pád).

16.hodina: 24.1.2014 Větný rozbor

práce s prac. listem - vyhledávání podmětu a přísudku, převádění přísudku slovesného na jmenný se sponou a naopak, procvičování shody podmětu s přísudkem (včetně několikanásobného podmětu)

15.hodina: 17.1.2014 Podmět a přísudek
opakování - vyhledávání ve větách, druh podmětu a přísudku, shoda podmětu s přísudkem
několikanásobný podmět - hledáme, zda alespoň jeden z členů není v rodě mužském životném: Alena, Petra, Kamil a Ivana přišli. Němeko a Slovesko podepsaly smlouvu. (dva rody střední)
! sněhuláci, strašáci - rod mužský životný (1.pád se nerovná 4.pádu)
! oči, uši, děti - rod ženský (v množném čísle - ty)
! všichni - rod mužský životný (ti)
 
 

14.hodina: 10.1.2014 2.kontrolní diktát, oprava HT

13. hodina: Přívlastek shodný a neshodný

Procvičování učiva o PKS a PKN.

Převádění PKS na PKN a naopak: cesta lesem (PKN) - lesní cesta (PKS), Evin sešit (PKS) - sešit Evy (PKN), letní tábor (PKS) - tábor v létě (PKN).

Větný vztah mezi podstatným jménem a jeho PKS se nazývá shoda (shodují se v pádě, rodě i čísle).

12.hodina: Rozvíjející větné členy - přívlastek

Přívlastek PK blíže určuje podstatné jméno POJ.

Druhy PK: a/ shodný (většinou leží před POJ, s ním se shoduje v pádě, rodě i čísle), červený svetr, s červeným svetrem (obě slova ve stejném pádě)

                b/ neshodný (většinou leží za POJ, s ním se neshoduje v pádě, rodě ani čísle), cesta lesem (cesta - 1.pád, lesem - 7.pád)

11.hodina: Procvičování

- výukový program Terrasoft

10.hodina: Oprava hodnotícího testu

Časté chyby:

... a proto nemusím mít obavy z neúspěchu. - přísudek je "nemusím mít", podmět je nevyjádřený "já"

... jídlo jí chutnalo, ba i počasí jí přálo. - přísudek "chutnalo", podmět "jídlo", v další větě je přísudek "přálo", podmět "počasí"

druhy slov: ba - spojka, protože - spojka, velice - příslovce

Pavel se stal vedoucím našeho mužstva. - přísudek jmenný se sponou X Pavel velí našemu mužstvu. - přísudek slovesný

Hladina rybníka se leskla jako zrcadlo. - přísudek slovesný X Hladina rybníka byla lesklá jako zrcadlo. - přísudek jmenný se sponou

Jazykové příručky - Pravidla českého pravopisu, Stručná mluvnice česká, Slovník spisovné češtiny...

9.hodina: Hodnotící test (6.A), 1.kontrolní diktát (6.B)

8.hodina: Shoda podmětu s přísudkem

Pamatuj: děti, oči, uši - rod ženský!

7.hodina: Shoda podmětu s přísudkem

Jak poznat rod mužský životný a neživotný?

číslo jednotné: 1.pád  = 4.pádu - rod mužský neživotný (1.pád,Kdo, co? hrad = 4.pád, Koho, co? hrad)

                       1.pád se neshoduje s tvarem 4.pádu - rod mužský životný (1.pád sněhulák X 4.pád sněhuláka!)

V množném čísle platí zakončení:

Rod mužský životný: -i, -í, -é, -ové (sněhuláci, draci, ukazatelé, dnové. uzenáči) + lidičky, koně, rodiče

Rod mužský neživotný: -e, -y (ukazatele, uzenáče, draky, dny) + Pozor: dni - rod mužský neživotný!

POZOR:

tácy - rod mužský neživotný

6. hodina: Shoda podmětu s přísudkem

Samostatná práce - pracovní list

Pozor: lidičky, koně, rodiče = rod mužský životný!

5. hodina: Shoda podmětu s přísudkem

Shoda - větný vztah mezi podmětem a přísudkem, shodují se v osobě, čísle a rodě

Pro pravopis je rozhodující rod podmětu!

Rod podmětu                Zakončení přísudku v minulém čase            Zakončení přísudku v přítomném čase

mužský životný                -i                                                                -í

mužský neživotný            -y                                                               -í

ženský                            -y                                                               -í

střední                             -a                                                               -í

Několikanásobný podmět:

Pokud je alespoň jeden člen několikanásobného podmětu v rodě mužském životném, píšeme v přísudku v minulém čase -i. V ostatních případech se píše -y nebo -a.

4. hodina: Základní skladební dvojice

- cvičení na procvičení vyhledávání podmětu a přísudku, určování druhu podmětu a přísudku, převádění přísudku jmenného se sponou na slovesný a naopak

- větný vztah mezi podmětem a přísudkem se nazývá shoda, tj shodují se v osobě, čísle a rodě

Byl zadán DÚ - dokončit 2.cvičení na papíře.

3. hodina: Podmět

- druhy podmětu, cvičení v učebnici

- ve středu 2.10. bude kontrolní práce na vyjmenovaná slova po b, f, l - přineste si sešity č.524

2. hodina: Základní větné členy

Základní větné členy = podmět a přísudek

Podmět - vyjádřený (je ve větě, mohu ho podtrhnout)

            - nevyjádřený (ve větě není, ale umím ho doplnit)

            - všeobecný (ve větě není, neumím ho doplnit, je to neurčitá skupina, např. Hlásili to v rozhlase. Prodávají to v obchodě.)

Přísudek - slovesný - je vyjádřen slovesem (+ zvratné zájmeno se, si), např. umyl se, byl by se díval, budeme si povídat

              - jmenný - jeho základem je podstatné nebo přídavné jméno    a) jmenný se sponou - jméno + sponové sloveso (být, bývat, stát se, stávat se),

                                                                                                                   ( např. stala se doktorkou, je fotbalista, stává se chytřejším, byli veselí)

                                                                                                         b) jmenný beze spony - pouze jméno, sponové sloveso chybí (Pes přítel člověka.)

              - citoslovečný - vyjádřený citoslovcem (Kočka hop přes plot.)

- práce s učebnicí str. 112 - 113

1. hodina:

Syntax = větná stavba, zabývá se vztahy mezi výrazy ve větě nebo v souvětí.

a) závislostní syntax - větné členy, základní skladební dvojice (podmět a přísudek), rozvíjející větné členy

b) valenční syntax - schopnost slovesa na sebe vázat větné členy