Syntax
29.hodina: 13.6.2014 Věta jednoduchá a souvětí
uč. str. 128 - 131
větné schéma: V1, aby V2. - věty spojené spojkou
V1, který V2 - věty spojené zájmenem vztažným
Až V1, V2 - věty spojené příslovcem
Čárka se nepíše před spojkami a, i, ani, nebo.
Čárka se píše před a tak, a proto.
24.hodina: 11.4.2014 Oprava HT
- oprava chyb, dovysvětlování
23.hodina: 4.4.2014 Opakování před HT
Spoléhám na jeho nezištnou pomoc.
Malý Petr si dnes hrál ve velké zahradě za domem s míčem.
- slovní druhy
- určit mluvnické kategorie podst.jmen, příd.jmen, sloves
- u sloves napsat infinitiv a zadané tvary (2.os, čj, podmiň.zp.přít.)
- větné členy (druh podmětu a přísudku, PKS, PKN, PU, PT)
22.hodina: 28.3.2014 Kontrolní diktát, přís.určení
- kontrolní diktát
- vyhledávání přís.určení ve větách
21.hodina: 21.3.2014 Příslovečné určení
- KP - koncovky a vzory podstatných jmen
- skupinová práce, PU způsobu
20.hodina: 14.3.2014 Příslovečné určení
- rozvíjející větný člen
- ptáme se na něj příslovcem
19.hodina: 7.3.2014 Předmět
- doplňování předmětů do vět, rozbor věty jednoduché
18.hodina: 21.2.2014 Rozbor věty jednoduché
Honza Novák se nebojí velkých psů.
(podmět PKS přísudek sloves. PKS PT)
-urči slovní druhy slov v textu
- podtrhni podmět a přísudek, urči jejich druh
- vyznač skladební dvojice, urči rozvíjející větné členy
- u slov Novák, psů, velkých, se nebojí urči mluvnické kategorie
Moji kamarádi se mě vyptávali na výsledek turnaje v kopané.
(PKS podmět PT přísudek sloves. PT PKN PKN)
-urči slovní druhy slov v textu
- podtrhni podmět a přísudek, urči jejich druh
- vyznač skladební dvojice, urči rozvíjející větné členy
- u slov turnaje, se vyptávali urči mluvnické kategorie
! zájmeno já - PAMATUJ: 2.+ 4.pád MĚ 3.+ 6.pád MNĚ (3.p. MI)!
17.hodina: 7.2.2014 Předmět (Pt)
- rozvíjející větný člen
- rozvíjí sloveso, někdy přídavné jméno
- ptáme se na něj pádovými otázkami kromě 1. a 5.pádu
- učebnice str. 119 - 120
Maminka peče (koho, co?) bábovku (Pt, 4.pád).
Hraje si s (kým, čím?) vláčkem (Pt, 7.pád).
Je zamilovaný do (koho, čeho?) fotbalu (Pt, 2.pád).
16.hodina: 24.1.2014 Větný rozbor
práce s prac. listem - vyhledávání podmětu a přísudku, převádění přísudku slovesného na jmenný se sponou a naopak, procvičování shody podmětu s přísudkem (včetně několikanásobného podmětu)
15.hodina: 17.1.2014 Podmět a přísudek
14.hodina: 10.1.2014 2.kontrolní diktát, oprava HT
13. hodina: Přívlastek shodný a neshodný
Procvičování učiva o PKS a PKN.
Převádění PKS na PKN a naopak: cesta lesem (PKN) - lesní cesta (PKS), Evin sešit (PKS) - sešit Evy (PKN), letní tábor (PKS) - tábor v létě (PKN).
Větný vztah mezi podstatným jménem a jeho PKS se nazývá shoda (shodují se v pádě, rodě i čísle).
12.hodina: Rozvíjející větné členy - přívlastek
Přívlastek PK blíže určuje podstatné jméno POJ.
Druhy PK: a/ shodný (většinou leží před POJ, s ním se shoduje v pádě, rodě i čísle), červený svetr, s červeným svetrem (obě slova ve stejném pádě)
b/ neshodný (většinou leží za POJ, s ním se neshoduje v pádě, rodě ani čísle), cesta lesem (cesta - 1.pád, lesem - 7.pád)
11.hodina: Procvičování
- výukový program Terrasoft
10.hodina: Oprava hodnotícího testu
Časté chyby:
... a proto nemusím mít obavy z neúspěchu. - přísudek je "nemusím mít", podmět je nevyjádřený "já"
... jídlo jí chutnalo, ba i počasí jí přálo. - přísudek "chutnalo", podmět "jídlo", v další větě je přísudek "přálo", podmět "počasí"
druhy slov: ba - spojka, protože - spojka, velice - příslovce
Pavel se stal vedoucím našeho mužstva. - přísudek jmenný se sponou X Pavel velí našemu mužstvu. - přísudek slovesný
Hladina rybníka se leskla jako zrcadlo. - přísudek slovesný X Hladina rybníka byla lesklá jako zrcadlo. - přísudek jmenný se sponou
Jazykové příručky - Pravidla českého pravopisu, Stručná mluvnice česká, Slovník spisovné češtiny...
9.hodina: Hodnotící test (6.A), 1.kontrolní diktát (6.B)
8.hodina: Shoda podmětu s přísudkem
Pamatuj: děti, oči, uši - rod ženský!
7.hodina: Shoda podmětu s přísudkem
Jak poznat rod mužský životný a neživotný?
číslo jednotné: 1.pád = 4.pádu - rod mužský neživotný (1.pád,Kdo, co? hrad = 4.pád, Koho, co? hrad)
1.pád se neshoduje s tvarem 4.pádu - rod mužský životný (1.pád sněhulák X 4.pád sněhuláka!)
V množném čísle platí zakončení:
Rod mužský životný: -i, -í, -é, -ové (sněhuláci, draci, ukazatelé, dnové. uzenáči) + lidičky, koně, rodiče
Rod mužský neživotný: -e, -y (ukazatele, uzenáče, draky, dny) + Pozor: dni - rod mužský neživotný!
POZOR:
tácy - rod mužský neživotný
6. hodina: Shoda podmětu s přísudkem
Samostatná práce - pracovní list
Pozor: lidičky, koně, rodiče = rod mužský životný!
5. hodina: Shoda podmětu s přísudkem
Shoda - větný vztah mezi podmětem a přísudkem, shodují se v osobě, čísle a rodě
Pro pravopis je rozhodující rod podmětu!
Rod podmětu Zakončení přísudku v minulém čase Zakončení přísudku v přítomném čase
mužský životný -i -í
mužský neživotný -y -í
ženský -y -í
střední -a -í
Několikanásobný podmět:
Pokud je alespoň jeden člen několikanásobného podmětu v rodě mužském životném, píšeme v přísudku v minulém čase -i. V ostatních případech se píše -y nebo -a.
4. hodina: Základní skladební dvojice
- cvičení na procvičení vyhledávání podmětu a přísudku, určování druhu podmětu a přísudku, převádění přísudku jmenného se sponou na slovesný a naopak
- větný vztah mezi podmětem a přísudkem se nazývá shoda, tj shodují se v osobě, čísle a rodě
Byl zadán DÚ - dokončit 2.cvičení na papíře.
3. hodina: Podmět
- druhy podmětu, cvičení v učebnici
- ve středu 2.10. bude kontrolní práce na vyjmenovaná slova po b, f, l - přineste si sešity č.524
2. hodina: Základní větné členy
Základní větné členy = podmět a přísudek
Podmět - vyjádřený (je ve větě, mohu ho podtrhnout)
- nevyjádřený (ve větě není, ale umím ho doplnit)
- všeobecný (ve větě není, neumím ho doplnit, je to neurčitá skupina, např. Hlásili to v rozhlase. Prodávají to v obchodě.)
Přísudek - slovesný - je vyjádřen slovesem (+ zvratné zájmeno se, si), např. umyl se, byl by se díval, budeme si povídat
- jmenný - jeho základem je podstatné nebo přídavné jméno a) jmenný se sponou - jméno + sponové sloveso (být, bývat, stát se, stávat se),
( např. stala se doktorkou, je fotbalista, stává se chytřejším, byli veselí)
b) jmenný beze spony - pouze jméno, sponové sloveso chybí (Pes přítel člověka.)
- citoslovečný - vyjádřený citoslovcem (Kočka hop přes plot.)
- práce s učebnicí str. 112 - 113
1. hodina:
Syntax = větná stavba, zabývá se vztahy mezi výrazy ve větě nebo v souvětí.
a) závislostní syntax - větné členy, základní skladební dvojice (podmět a přísudek), rozvíjející větné členy
b) valenční syntax - schopnost slovesa na sebe vázat větné členy